Godło Polski

Wykład Rektorski prof. Jima McKinley’a

Wydarzenia
2023-11-23

Wykład Rektorski prof. Jima McKinley’a

23 listopada 2023 r. w murach UEK odbył się pierwszy w tym roku akademickim Wykład Rektorski. Jego prelegentem był prof. Jim McKinley – członek Centrum Studiów nad Szkolnictwem Wyższym UCL, stypendysta programu im. Stanisława Ulama (Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej) w Katedrze Analiz Strategicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz honorowy pracownik naukowy w Uniwersytecie Oksfordzkim.

Wydarzenie rozpoczął prof. dr hab. Paweł Lula, Prorektor ds. Nauki, który powitał gościa oraz krótko wprowadził w temat wykładu.

Prof. Jim McKinley wygłosił prelekcję pt. „International perspectives on post - Brexit higher education reforms: Can students and academic staff help recover the ‘holistic academy’?” Spotkanie odbyło się w języku angielskim.

W wykładzie Prof. McKinley podzielił się głównymi wnioskami z niedawno przeprowadzonego badania, dotyczącego powiązania nauczania i badań w dyscyplinach humanistycznych i społecznych (HSS) w brytyjskim szkolnictwie wyższym. Dwuetapowe badanie obejmowało analizę kontraktów akademickich zawartych w okresie 2012-2013 i 2019-2020 oraz 13 wywiadów ze starszą kadrą akademicką dwunastu brytyjskich uniwersytetów. Prelegent przedstawił wnioski z badań, które stały się inspiracją do zadawania pytań.

Drugą część spotkania stanowiła dyskusja, w którą chętnie włączyli się słuchacze wykładu. Pytania dotyczyły m.in. roli środowiska akademickiego, absolwentów i ich relacji z Uczelnią, a także propozycji zmian w organizacji szkolnictwa wyższego.

Wykład prof. Jima McKinley’a był pierwszym w cyklu Wykładów Rektorskich w nowym roku akademickim.

 

Prof. Jim McKinley to członek Centrum Studiów nad Szkolnictwem Wyższym UCL, stypendysta programu im. Stanisława Ulama (Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej) w Katedrze Analiz Strategicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz honorowy pracownik naukowy w Uniwersytecie Oksfordzkim. Jego badania koncentrują się na płaszczyźnie pomiędzy lingwistyką stosowaną i internacjonalizacją szkolnictwa wyższego, określeniu konsekwencji globalizacji na pisanie w drugim języku (akademickim i naukowym), nauczaniu w języku angielskim oraz powiązaniu nauczania z badaniami w szkolnictwie wyższym.