Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
dr hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK
rektor@uek.krakow.pl
Rektor reprezentuje Uczelnię na zewnątrz, jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów.
Do zadań Rektora należą wszystkie sprawy dotyczące Uniwersytetu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez Ustawę lub Statut do kompetencji innych organów Uniwersytetu, w szczególności:
- reprezentowanie Uniwersytetu;
- zarządzanie Uniwersytetem;
- przygotowywanie projektu Statutu oraz projektu Strategii Uniwersytetu;
- składanie sprawozdania z realizacji Strategii Uniwersytetu;
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
- powoływanie osób do pełnienia funkcji kierowniczych w Uniwersytecie i ich odwoływanie;
- prowadzenie polityki kadrowej Uniwersytetu;
- tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu;
- tworzenie szkół doktorskich;
- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem Szkoły Doktorskiej;
- prowadzenie gospodarki finansowej Uniwersytetu;
- zapewnianie wykonywania przepisów obowiązujących w Uniwersytecie.
Prorektor ds. Nauki
prof. dr hab. Sławomir Śmiech
pro_nauka@uek.krakow.pl
Prorektor ds. Nauki koordynuje i nadzoruje działalność naukową oraz rozwój kadr naukowych w dyscyplinach uprawianych w Uniwersytecie, w szczególności:
- formułuje strategię w zakresie działalności naukowej i rozwoju kadr naukowych na poziomie Uniwersytetu;
- formułuje strategię w zakresie współpracy badawczej z otoczeniem na poziomie Uniwersytetu;
- koordynuje prace rad dyscyplin naukowych oraz zapewnia im obsługę administracyjną;
- koordynuje prace Szkoły Doktorskiej w zakresie realizacji postępowań zmierzających do nadania stopnia naukowego doktora;
- koordynuje i nadzoruje działalność Biblioteki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie;
- organizuje i nadzoruje system biblioteczny Uniwersytetu;
- organizuje i nadzoruje aktywność wydawniczą pracowników Uniwersytetu;
- koordynuje i nadzoruje działalność wskazanych jednostek pozakolegialnych;
- koordynuje i nadzoruje krajową i międzynarodową działalność wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w obszarze badań naukowych, działalności publikacyjnej oraz projektów z wyjątkiem projektów związanych z mobilnością pracowników, doktorantów i studentów;
- koordynuje i nadzoruje współpracę naukową wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu z otoczeniem;
- organizuje wsparcie dla pracowników w ramach przygotowania projektów;
- koordynuje i nadzoruje działalność Uniwersytetu w zakresie upowszechniania i pomnażania osiągnięć naukowych pracowników;
- koordynuje i nadzoruje działalność w zakresie rozwoju kompetencji badawczych pracowników i doktorantów Uniwersytetu;
- gospodaruje środkami finansowymi na działalność naukową, badawczą, wydawniczą i upowszechniającą osiągnięcia naukowe Uniwersytetu;
- wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnym;
- współpracuje z dziekanami kolegiów w zakresie wsparcia potencjału i rozwoju poszczególnych dyscyplin poddawanych ewaluacji w Uniwersytecie;
- realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.
Prorektor ds. Kształcenia i Studentów
dr hab. Małgorzata Tyrańska, prof. UEK
pro_student@uek.krakow.pl
Prorektor ds. Kształcenia i Studentów koordynuje i nadzoruje prowadzenie i rozwój działalności dydaktycznej w dyscyplinach uprawianych w Uczelni, w szczególności:
- formułuje strategię działalności dydaktycznej i rozwoju kadr dydaktycznych na poziomie Uniwersytetu;
- formułuje politykę współpracy dydaktycznej z otoczeniem na poziomie Uniwersytetu;
- dba o internacjonalizację kierunków studiów i procesów dydaktycznych;
- dba o podnoszenie jakości kształcenia;
- koordynuje i nadzoruje procesy akredytacyjne we współpracy z właściwymi jednostkami Uczelni;
- kształtuje ścieżki awansu zawodowego pracowników dydaktycznych;
- kształtuje i nadzoruje politykę w zakresie pomocy materialnej dla studentów i doktorantów (z wyjątkiem kształcenia w Szkole Doktorskiej);
- nadzoruje rozdział i wykorzystanie środków na działalność dydaktyczną w tym środków Funduszu Doskonałości Dydaktycznej;
- ustala wysokość środków finansowych przeznaczanych przez Uniwersytet na działalność organizacji studenckich;
- współpracuje z przedstawicielami studentów, w szczególny sposób z Parlamentem Studentów UEK oraz Rzecznikiem Praw Studenta;
- ustala, po konsultacji z dyrektorami instytutów, limity przyjęć studentów do poszczególnych instytutów na prowadzone kierunki studiów;
- koordynuje obciążenia dydaktyczne nauczycieli akademickich w skali Uniwersytetu;
- w sprawach spornych rozstrzyga o obsadzie zajęć na poszczególnych kierunkach;
- nadzoruje opracowywanie efektów uczenia się dla poszczególnych kierunków studiów i ich zgodności z Polską Ramą Kwalifikacji;
- współpracuje z dyrektorami instytutów w zakresie wsparcia i rozwoju kierunków studiów, doskonalenia pracowników prowadzących działalność dydaktyczną oraz innych kwestii związanych z procesem kształcenia;
- nadzoruje i koordynuje działania podległych jednostek organizacyjnych;
- wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnymi;
- realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.
Prorektor ds. Współpracy i Projektów
prof. dr hab. Łukasz Mamica
pro_wspolpracy@uek.krakow.pl
Prorektor ds. Współpracy i Projektów koordynuje i nadzoruje prowadzenie i rozwój działalności Uniwersytetu w obszarze mobilności pracowników, doktorantów i studentów, współpracy z otoczeniem akademickim, biznesowym, administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami społecznymi i publicznymi w zakresie realizacji strategii Uniwersytetu w obszarze współpracy partnerskiej i biznesowej oraz komercjalizacji wyników badań naukowych, a w szczególności:
- formułuje politykę działalności Uniwersytetu w zakresie współpracy Uczelni z otoczeniem w tym w zakresie współpracy badawczo-rozwojowej, dydaktycznej oraz komercyjnej Uczelni;
- inicjuje i organizuje pozyskiwanie oraz realizację projektów krajowych oraz międzynarodowych w zakresie mobilności pracowników, doktorantów i studentów;
- organizuje wsparcie dla pracowników w ramach przygotowania przedsięwzięć z zakresu mobilności oraz współpracy badawczo-rozwojowej, dydaktycznej oraz komercyjnej;
- inicjuje i nadzoruje pozyskiwanie środków finansowych na działalność wdrożeniową i wsparcie przedsięwzięć biznesowych, dydaktycznych i instytucjonalnych;
- inicjuje i koordynuje współpracę z otoczeniem biznesowym dla realizacji celów strategicznych Uniwersytetu;
- inicjuje i koordynuje współpracę z administracją krajową, regionalną i lokalną oraz z innymi ośrodkami akademickimi krajowymi i zagranicznymi w zakresie wspierania działalności Uczelni, z wyłączeniem działalności badawczej;
- podejmuje działania na rzecz komercjalizacji działalności badawczo-dydaktycznej i transferu wiedzy;
- koordynuje współpracę Uniwersytetu z podmiotami sektora prywatnego, publicznego, NGO, i społecznego w celu komercjalizacji i transferu wiedzy oraz zwiększania społecznego zaangażowania społeczności akademickiej;
- inicjuje, organizuje i koordynuje działalność Rady Patronackiej UEK, której działalność jest regulowana odrębnym zarządzeniem Rektora;
- nadzoruje prowadzenie bazy wszystkich podmiotów współpracujących z Uniwersytetem w obszarze komercjalizacji i transferu wiedzy oraz społecznego zaangażowania (uczelnie, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, instytucje publiczne, fundacje, stowarzyszenia, NGO, i inne);
- nadzoruje krajową i międzynarodową wymianę pracowników, doktorantów oraz studentów, współpracując z właściwymi komisjami ds. wyjazdów zagranicznych;
- współpracuje w ramach swoich kompetencji z odpowiednimi komisjami rektorskimi i senackimi, w tym komisją właściwą do spraw współpracy z zagranicą, realizując współpracę z innymi ośrodkami akademickimi i biznesowymi z zagranicy;
- koordynuje promocję międzynarodową anglojęzycznej oferty dydaktycznej Uniwersytetu;
- współpracuje z innymi jednostkami Uczelni w zakresie rekrutacji studentów zagranicznych;
- zarządza procesem uczestniczenia Uniwersytetu w konkursach związanych z otoczeniem biznesowym (stypendia dla studentów ze strony biznesu, organizacji pozarządowych i innych instytucji zewnętrznych);
- koordynuje prace związane ze sportem akademickim poza tradycyjną aktywnością w ramach studiów pierwszego stopnia oraz jednolitymi studiami magisterskimi;
- organizuje działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Uniwersytetu Dziecięcego;
- koordynuje działania w zakresie rozwoju społecznego i ekologicznego Uniwersytetu;
- koordynuje działania dotyczące relacji z absolwentami;
- koordynuje działania dotyczące raportowania na potrzeby rankingów i analiz;
- realizuje czynności z zakresu nadzoru właścicielskiego w zakresie wynikającym z pełnomocnictwa Rektora;
- wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnymi;
- realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.
Prorektor ds. Polityki Finansowej i Rozwoju
dr hab. Janusz Nesterak, prof. UEK
pro_rozwoj@uek.krakow.pl
Prorektor ds. Polityki Finansowej i Rozwoju koordynuje i nadzoruje działania związane z zarządzaniem finansami oraz strategicznym rozwojem Uniwersytetu, dbając o zrównoważony rozwój Uczelni poprzez efektywne gospodarowanie zasobami finansowymi, wdrażanie długoterminowych strategii rozwojowych oraz rozwój technologiczny Uczelni, a w szczególności:
- formułuje i rozwija politykę finansową Uczelni, mającą na celu efektywne gospodarowanie zasobami oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju i transparentności finansowej;
- inicjuje procesy decentralizacji finansów na Uniwersytecie;
- opracowuje projekt Strategii Uniwersytetu na kolejne lata we współpracy z odpowiednimi jednostkami, dbając o spójność z misją Uczelni oraz jej długoterminowymi celami;
- koordynuje procesy aktualizacji Strategii Uniwersytetu w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym oraz zmieniające się priorytety Uczelni;
- wspiera rozwój nowoczesnych technologii cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji w Uczelni, zarówno w obszarze podstawowej, jak i pomocniczej działalności;
- koordynuje i nadzoruje działalność Biura Controllingu Zarządczego;
- przygotowuje i monitoruje realizację celów strategicznych poprzez wskaźniki efektywności (KPI);
- inicjuje, wdraża i monitoruje zarządzanie procesowe oparte na współczesnych trendach i nowoczesnych narzędziach controllingu zarządczego, mających na celu usprawnienie działalności Uczelni;
- koordynuje i nadzoruje działalność Biura Strategii i Rozwoju;
- koordynuje i monitoruje prace nad raportami z realizacji Strategii Uczelni;
- współpracuje z pozostałymi prorektorami oraz jednostkami organizacyjnymi Uczelni w zakresie zapewnienia zgodności działań operacyjnych z celami strategicznymi uczelni;
- projektuje i nadzoruje system gromadzenia danych z jednostek wewnętrznych Uczelni, wspierając rachunkowość zarządczą oraz controlling zarządczy w celu poprawy efektywności i skuteczności działania Uczelni;
- nadzoruje działalność Krakowskiej Szkoły Biznesu oraz funkcjonowanie studiów podyplomowych realizowanych przez inne jednostki Uniwersytetu;
- nadzoruje działalność Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej;
- nadzoruje i koordynuje i nadzoruje działalność Wydawnictwa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Zakładu Poligraficznego;
- koordynuje i nadzoruje Dział Informatyzacji Uczelni, dążąc do synchronizacji i rozwoju narzędzi informatycznych IT usprawniających funkcjonowanie Uczelni, zarówno w obszarze podstawowym, jak i wspomagającym;
- realizuje inne zadania zlecone przez Rektora, mające na celu zapewnienie stabilności finansowej i rozwojowej Uczelni.
Kanclerz
mgr inż. Agnieszka Zwierz
sekretar@uek.krakow.pl
Do zakresu zadań Kanclerza należy kierowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie podległych mu jednostek administracji Uniwersytetu oraz zarządzanie majątkiem Uczelni. Obowiązki Kanclerza obejmują w szczególności:
- zarządzanie majątkiem Uniwersytetu;
- podejmowanie działań i decyzji zapewniających zachowanie i właściwe wykorzystanie majątku Uczelni oraz jego powiększanie i rozwój;
- gospodarowanie i administrowanie składnikami majątku;
- nadzorowanie realizacji zakupów środków trwałych i obrotowych;
- planowanie i nadzór nad realizacją inwestycji, remontów, konserwacji, likwidacji majątku Uczelni;
- nadzorowanie opracowania dokumentacji inwestycyjnej i remontowej;
- poszukiwanie możliwości dofinansowania remontów i inwestycji oraz nadzór nad przygotowaniem wniosków o ich dofinansowanie;
- nadzór nad realizacją zaopatrzenia Uniwersytetu w media niezbędne do jego funkcjonowania;
- udział w opracowaniu projektu planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu;
- kontrolowanie wykonania planu rzeczowo-finansowego w zakresie działalności pionu Kanclerza;
- kontrolowanie prawidłowości działań wszystkich jednostek Uczelni w zakresie związanym z gospodarką mieniem oraz kierowanie do Rektora stosownych wniosków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości;
- zatwierdzanie dokumentów finansowych do wypłaty;
- zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w Uczelni;
- nadzorowanie inwentaryzacji w Uczelni;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Rektora;
- kierowanie i nadzór nad działalnością jednostek w pionie Kanclerza.
Dyrektor Finansowy - Kwestor
mgr Dorota Radoń
sekretar@uek.krakow.pl
Dyrektor Finansowy – Kwestor jest Głównym Księgowym Uniwersytetu, którego obowiązki i uprawnienia – jako głównego księgowego – wynikają z odrębnych przepisów, w tym w szczególności z przepisów w zakresie rachunkowości i finansów publicznych, a także z pełnomocnictwa udzielonego mu przez Rektora.
Obowiązki Dyrektora Finansowego - Kwestora - Głównego Księgowego obejmują w szczególności:
- realizację polityki finansowej Uniwersytetu;
- przygotowywanie – w porozumieniu z Rektorem, prorektorami i Kanclerzem – projektu planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu;
- nadzorowanie wykonania planu rzeczowo-finansowego;
- opracowywanie i przedstawianiem Rektorowi analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej Uczelni i sprawozdań z realizacji planu rzeczowo-finansowego;
- prowadzenie rachunkowości Uczelni;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- sporządzanie projektów zasad (polityki) rachunkowości i organizowanie systemu rachunkowości Uczelni;
- terminowe, rzetelne i bezbłędne prowadzenie – na podstawie dowodów księgowych – ksiąg rachunkowych w porządku chronologicznym i systematycznym;
- okresowe ustalanie oraz sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, a także dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
- nadzorowanie ewidencji księgowej zdarzeń na podstawie prawidłowo wystawionych dowodów księgowych;
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości;
- kontrolę ksiąg rachunkowych, w tym w zakresie zgodności podzbiorów oraz zasad ochrony zbiorów;
- otwarcie i zamknięcie ksiąg za okresy sprawozdawcze;
- sporządzanie sprawozdań finansowych oraz innych raportów, meldunków, wykazów dotyczących finansów na potrzeby Uniwersytetu;
- poddawanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą o rachunkowości;
- prowadzenie ewidencji podatkowej i dokonywanie rozliczeń z urzędem skarbowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem rzeczowo-finansowym;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- zapewnienie prawidłowości merytorycznej zawartości i aktualności informacji na stronie internetowej Uczelni w zakresie objętym działalnością pionu;
- opracowywanie i przygotowanie procesu obiegu dokumentów finansowo-księgowych oraz jego kontrola w sposób zapewniający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Uniwersytetu oraz nadzór nad terminowym i prawidłowym rozliczaniem osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
- nadzorowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów oraz funduszu wspierania osób z niepełnosprawnością;
- prowadzenie analizy wykorzystania środków finansowych Uczelni;
- nadzorowanie prawidłowości gospodarki mieniem i finansami Uczelni, dokonywanie kontroli jednostek i pracowników Uczelni w tym względzie oraz kierowanie do Rektora stosownych wniosków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości;
- udzielanie władzom i jednostkom organizacyjnym Uczelni wyjaśnień i interpretacji przepisów w zakresie rozliczeń finansowych, podatków, obiegu dokumentów finansowo-księgowych itp.;
- organizowanie i nadzorowanie prawidłowości i terminowości rozliczeń finansowych, ściągania należności, spłaty zobowiązań, rozliczeń podatkowych Uczelni;
- zatwierdzanie dokumentów finansowych do wypłaty;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Rektora.
Dyrektor Kancelarii Rektora
dr Jarosław Bober
kancelaria@uek.krakow.pl
Dyrektor Kancelarii Rektora kieruje Kancelarią Rektora i jest odpowiedzialny za ład organizacyjny Uniwersytetu. Do zakresu zadań Dyrektora Kancelarii Rektora należy w szczególności:
- organizacja i zapewnienie obsługi organów Uniwersytetu z wyjątkiem rad dyscyplin naukowych;
- nadzór nad przygotowaniem oraz zapewnieniem właściwej obsługi posiedzeń Senatu i Rady Uczelni oraz spotkań Kolegium Rektorskiego;
- koordynacja działań związanych z tworzeniem i właściwym komunikowaniem oraz obwieszczaniem prawa wewnętrznego Uniwersytetu we współpracy z jednostkami merytorycznymi oraz realizującymi obsługę prawną Uniwersytetu;
- nadzór nad zapewnieniem właściwej organizacji administracji i obsługi Uniwersytetu;
- organizacja i nadzór nad całokształtem spraw związanych z informacją publiczną w Uniwersytecie i jej udostępnianiem, w tym prowadzenie i obsługa strony Biuletynu Informacji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie;
- zapewnienie realizacji kontroli zarządczej w Uniwersytecie;
- koordynacja prac nad sprawozdaniami dla Rektora i sprawozdaniami Rektora;
- zapewnienie prowadzenia rejestrów wymaganych przepisami prawa oraz nadzorowanie ich prowadzenia przez inne jednostki Uniwersytetu;
- współpraca z organizacjami studenckimi i doktoranckimi w zakresie wynikającym z kompetencji Kancelarii Rektora w szczególności w zakresie formalnym funkcjonowania tych organizacji;
- nadzorowanie terminowości realizacji zadań zleconych jednostkom bezpośrednio przez Rektora;
- współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie informatyzacji administracji Uniwersytetu i realizowanych procesów;
- współpraca ze związkami zawodowymi w zakresie określonym przez Rektora, w tym w szczególności w zakresie wymaganych przepisami prawa konsultacji, opiniowania czy uzgodnień;
- nadzorowanie i odpowiedzialność za gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Kancelarii Rektora;
- organizowanie i nadzorowanie działalności podległej jednostki;
- realizacja innych zadań zleconych przez Rektora.
Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji
dr hab. Krzysztof Machaczka, prof. UEK
marka@uek.krakow.pl
Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji jest odpowiedzialny za kreowanie i ochronę wartości niematerialnych Uniwersytetu oraz formułowanie i realizację strategii rozwoju marki UEK i promocję Uczelni. Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji w ramach realizowanych zadań odpowiada w szczególności za:
- inicjuje i koordynuje działania w zakresie budowy marki i jej strategii, promocji Uniwersytetu oraz kształtowania jego wizerunku, w szczególności jako jednostki badawczej, prowadzącej dydaktykę na najwyższym poziomie oraz Uczelni społecznie odpowiedzialnej;
- pełni nadzór nad spójnością identyfikacji marki;
- koordynuje działania w przestrzeni wymiany informacji i komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej;
- podejmuje decyzje w zakresie obejmowania wydarzeń i instytucji patronatem Rektora;
- współpracuje ze studentami, w szczególności organizacjami studenckimi oraz doktoranckimi w zakresie działania Centrum;
- nadzoruje i ponosi odpowiedzialność za gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Centrum;
- organizuje i nadzoruje działalność podległej jednostki we współpracy z Zastępcą Dyrektora.