Godło Polski

Władze

Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

dr hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK

rektor@uek.krakow.pl

Rektor reprezentuje Uczelnię na zewnątrz, jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów.

Do zadań Rektora należą wszystkie sprawy dotyczące Uniwersytetu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez Ustawę lub Statut do kompetencji innych organów Uniwersytetu, w szczególności:

  • reprezentowanie Uniwersytetu;
  • zarządzanie Uniwersytetem;
  • przygotowywanie projektu Statutu oraz projektu Strategii Uniwersytetu;
  • składanie sprawozdania z realizacji Strategii Uniwersytetu;
  • wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
  • powoływanie osób do pełnienia funkcji kierowniczych w Uniwersytecie i ich odwoływanie;
  • prowadzenie polityki kadrowej Uniwersytetu;
  • tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu;
  • tworzenie szkół doktorskich;
  • sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem Szkoły Doktorskiej;
  • prowadzenie gospodarki finansowej Uniwersytetu;
  • zapewnianie wykonywania przepisów obowiązujących w Uniwersytecie.

Prorektor ds. Nauki

prof. dr hab. Sławomir Śmiech

pro_nauka@uek.krakow.pl

Prorektor ds. Nauki koordynuje i nadzoruje działalność naukową oraz rozwój kadr naukowych w dyscyplinach uprawianych w Uniwersytecie, w szczególności:

  • formułuje strategię w zakresie działalności naukowej i rozwoju kadr naukowych na poziomie Uniwersytetu;
  • formułuje strategię w zakresie współpracy badawczej z otoczeniem na poziomie Uniwersytetu;
  • koordynuje prace rad dyscyplin naukowych oraz zapewnia im obsługę administracyjną;
  • koordynuje prace Szkoły Doktorskiej w zakresie realizacji postępowań zmierzających do nadania stopnia naukowego doktora;
  • koordynuje i nadzoruje działalność Biblioteki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie;
  • organizuje i nadzoruje system biblioteczny Uniwersytetu;
  • organizuje i nadzoruje aktywność wydawniczą pracowników Uniwersytetu;
  • koordynuje i nadzoruje działalność wskazanych jednostek pozakolegialnych;
  • koordynuje i nadzoruje krajową i międzynarodową działalność wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w obszarze badań naukowych, działalności publikacyjnej oraz projektów z wyjątkiem projektów związanych z mobilnością pracowników, doktorantów i studentów;
  • koordynuje i nadzoruje współpracę naukową wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu z otoczeniem;
  • organizuje wsparcie dla pracowników w ramach przygotowania projektów;
  • koordynuje i nadzoruje działalność Uniwersytetu w zakresie upowszechniania i pomnażania osiągnięć naukowych pracowników;
  • koordynuje i nadzoruje działalność w zakresie rozwoju kompetencji badawczych pracowników i doktorantów Uniwersytetu;
  • gospodaruje środkami finansowymi na działalność naukową, badawczą, wydawniczą i upowszechniającą osiągnięcia naukowe Uniwersytetu;
  • wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnym;
  • współpracuje z dziekanami kolegiów w zakresie wsparcia potencjału i rozwoju poszczególnych dyscyplin poddawanych ewaluacji w Uniwersytecie;
  • realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.

Prorektor ds. Kształcenia i Studentów

dr hab. Małgorzata Tyrańska, prof. UEK

pro_student@uek.krakow.pl

Prorektor ds. Kształcenia i Studentów koordynuje i nadzoruje prowadzenie i rozwój działalności dydaktycznej w dyscyplinach uprawianych w Uczelni, w szczególności:

  • formułuje strategię działalności dydaktycznej i rozwoju kadr dydaktycznych na poziomie Uniwersytetu;
  • formułuje politykę współpracy dydaktycznej z otoczeniem na poziomie Uniwersytetu;
  • dba o internacjonalizację kierunków studiów i procesów dydaktycznych;
  • dba o podnoszenie jakości kształcenia;
  • koordynuje i nadzoruje procesy akredytacyjne we współpracy z właściwymi jednostkami Uczelni;
  • kształtuje ścieżki awansu zawodowego pracowników dydaktycznych;
  • kształtuje i nadzoruje politykę w zakresie pomocy materialnej dla studentów i doktorantów (z wyjątkiem kształcenia w Szkole Doktorskiej);
  • nadzoruje rozdział i wykorzystanie środków na działalność dydaktyczną w tym środków Funduszu Doskonałości Dydaktycznej;
  • ustala wysokość środków finansowych przeznaczanych przez Uniwersytet na działalność organizacji studenckich;
  • współpracuje z przedstawicielami studentów, w szczególny sposób z Parlamentem Studentów UEK oraz Rzecznikiem Praw Studenta;
  • ustala, po konsultacji z dyrektorami instytutów, limity przyjęć studentów do poszczególnych instytutów na prowadzone kierunki studiów;
  • koordynuje obciążenia dydaktyczne nauczycieli akademickich w skali Uniwersytetu;
  • w sprawach spornych rozstrzyga o obsadzie zajęć na poszczególnych kierunkach;
  • nadzoruje opracowywanie efektów uczenia się dla poszczególnych kierunków studiów i ich zgodności z Polską Ramą Kwalifikacji;
  • współpracuje z dyrektorami instytutów w zakresie wsparcia i rozwoju kierunków studiów, doskonalenia pracowników prowadzących działalność dydaktyczną oraz innych kwestii związanych z procesem kształcenia;
  • nadzoruje i koordynuje działania podległych jednostek organizacyjnych;
  • wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnymi;
  • realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.

Prorektor ds. Współpracy i Projektów

prof. dr hab. Łukasz Mamica

pro_wspolpracy@uek.krakow.pl

Prorektor ds. Współpracy i Projektów koordynuje i nadzoruje prowadzenie i rozwój działalności Uniwersytetu w obszarze mobilności pracowników, doktorantów i studentów, współpracy z otoczeniem akademickim, biznesowym, administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami społecznymi i publicznymi w zakresie realizacji strategii Uniwersytetu w obszarze współpracy partnerskiej i biznesowej oraz komercjalizacji wyników badań naukowych, a w szczególności:

  • formułuje politykę działalności Uniwersytetu w zakresie współpracy Uczelni z otoczeniem w tym w zakresie współpracy badawczo-rozwojowej, dydaktycznej oraz komercyjnej Uczelni;
  • inicjuje i organizuje pozyskiwanie oraz realizację projektów krajowych oraz międzynarodowych w zakresie mobilności pracowników, doktorantów i studentów;
  • organizuje wsparcie dla pracowników w ramach przygotowania przedsięwzięć z zakresu mobilności oraz współpracy badawczo-rozwojowej, dydaktycznej oraz komercyjnej;
  • inicjuje i nadzoruje pozyskiwanie środków finansowych na działalność wdrożeniową i wsparcie przedsięwzięć biznesowych, dydaktycznych i instytucjonalnych;
  • inicjuje i koordynuje współpracę z otoczeniem biznesowym dla realizacji celów strategicznych Uniwersytetu;
  • inicjuje i koordynuje współpracę z administracją krajową, regionalną i lokalną oraz z innymi ośrodkami akademickimi krajowymi i zagranicznymi w zakresie wspierania działalności Uczelni, z wyłączeniem działalności badawczej;
  • podejmuje działania na rzecz komercjalizacji działalności badawczo-dydaktycznej i transferu wiedzy;
  • koordynuje współpracę Uniwersytetu z podmiotami sektora prywatnego, publicznego, NGO, i społecznego w celu komercjalizacji i transferu wiedzy oraz zwiększania społecznego zaangażowania społeczności akademickiej;
  • inicjuje, organizuje i koordynuje działalność Rady Patronackiej UEK, której działalność jest regulowana odrębnym zarządzeniem Rektora;
  • nadzoruje prowadzenie bazy wszystkich podmiotów współpracujących z Uniwersytetem w obszarze komercjalizacji i transferu wiedzy oraz społecznego zaangażowania (uczelnie, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, instytucje publiczne, fundacje, stowarzyszenia, NGO, i inne);
  • nadzoruje krajową i międzynarodową wymianę pracowników, doktorantów oraz studentów, współpracując z właściwymi komisjami ds. wyjazdów zagranicznych;
  • współpracuje w ramach swoich kompetencji z odpowiednimi komisjami rektorskimi i senackimi, w tym komisją właściwą do spraw współpracy z zagranicą, realizując współpracę z innymi ośrodkami akademickimi i biznesowymi z zagranicy;
  • koordynuje promocję międzynarodową anglojęzycznej oferty dydaktycznej Uniwersytetu;
  • współpracuje z innymi jednostkami Uczelni w zakresie rekrutacji studentów zagranicznych;
  • zarządza procesem uczestniczenia Uniwersytetu w konkursach związanych z otoczeniem biznesowym (stypendia dla studentów ze strony biznesu, organizacji pozarządowych i innych instytucji zewnętrznych);
  • koordynuje prace związane ze sportem akademickim poza tradycyjną aktywnością w ramach studiów pierwszego stopnia oraz jednolitymi studiami magisterskimi;
  • organizuje działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Uniwersytetu Dziecięcego;
  • koordynuje działania w zakresie rozwoju społecznego i ekologicznego Uniwersytetu;
  • koordynuje działania dotyczące relacji z absolwentami;
  • koordynuje działania dotyczące raportowania na potrzeby rankingów i analiz;
  • realizuje czynności z zakresu nadzoru właścicielskiego w zakresie wynikającym z pełnomocnictwa Rektora;
  • wykonuje inne czynności przewidziane przepisami prawa, Statutu i innymi wewnętrznymi aktami normatywnymi;
  • realizuje inne zadania zlecone przez Rektora.

Prorektor ds. Polityki Finansowej i Rozwoju

dr hab. Janusz Nesterak, prof. UEK

pro_rozwoj@uek.krakow.pl

Prorektor ds. Polityki Finansowej i Rozwoju koordynuje i nadzoruje działania związane z zarządzaniem finansami oraz strategicznym rozwojem Uniwersytetu, dbając o zrównoważony rozwój Uczelni poprzez efektywne gospodarowanie zasobami finansowymi, wdrażanie długoterminowych strategii rozwojowych oraz rozwój technologiczny Uczelni, a w szczególności:

  • formułuje i rozwija politykę finansową Uczelni, mającą na celu efektywne gospodarowanie zasobami oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju i transparentności finansowej;
  • inicjuje procesy decentralizacji finansów na Uniwersytecie;
  • opracowuje projekt Strategii Uniwersytetu na kolejne lata we współpracy z odpowiednimi jednostkami, dbając o spójność z misją Uczelni oraz jej długoterminowymi celami;
  • koordynuje procesy aktualizacji Strategii Uniwersytetu w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym oraz zmieniające się priorytety Uczelni;
  • wspiera rozwój nowoczesnych technologii cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji w Uczelni, zarówno w obszarze podstawowej, jak i pomocniczej działalności;
  • koordynuje i nadzoruje działalność Biura Controllingu Zarządczego;
  • przygotowuje i monitoruje realizację celów strategicznych poprzez wskaźniki efektywności (KPI);
  • inicjuje, wdraża i monitoruje zarządzanie procesowe oparte na współczesnych trendach i nowoczesnych narzędziach controllingu zarządczego, mających na celu usprawnienie działalności Uczelni;
  • koordynuje i nadzoruje działalność Biura Strategii i Rozwoju;
  • koordynuje i monitoruje prace nad raportami z realizacji Strategii Uczelni;
  • współpracuje z pozostałymi prorektorami oraz jednostkami organizacyjnymi Uczelni w zakresie zapewnienia zgodności działań operacyjnych z celami strategicznymi uczelni;
  • projektuje i nadzoruje system gromadzenia danych z jednostek wewnętrznych Uczelni, wspierając rachunkowość zarządczą oraz controlling zarządczy w celu poprawy efektywności i skuteczności działania Uczelni;
  • nadzoruje działalność Krakowskiej Szkoły Biznesu oraz funkcjonowanie studiów podyplomowych realizowanych przez inne jednostki Uniwersytetu;
  • nadzoruje działalność Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej;
  • nadzoruje i koordynuje i nadzoruje działalność Wydawnictwa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Zakładu Poligraficznego;
  • koordynuje i nadzoruje Dział Informatyzacji Uczelni, dążąc do synchronizacji i rozwoju narzędzi informatycznych IT usprawniających funkcjonowanie Uczelni, zarówno w obszarze podstawowym, jak i wspomagającym;
  • realizuje inne zadania zlecone przez Rektora, mające na celu zapewnienie stabilności finansowej i rozwojowej Uczelni.

Kanclerz

mgr inż. Agnieszka Zwierz

sekretar@uek.krakow.pl

Do zakresu zadań Kanclerza należy kierowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie podległych mu jednostek administracji Uniwersytetu oraz zarządzanie majątkiem Uczelni. Obowiązki Kanclerza obejmują w szczególności:

  • zarządzanie majątkiem Uniwersytetu;
  • podejmowanie działań i decyzji zapewniających zachowanie i właściwe wykorzystanie majątku Uczelni oraz jego powiększanie i rozwój;
  • gospodarowanie i administrowanie składnikami majątku;
  • nadzorowanie realizacji zakupów środków trwałych i obrotowych;
  • planowanie i nadzór nad realizacją inwestycji, remontów, konserwacji, likwidacji majątku Uczelni;
  • nadzorowanie opracowania dokumentacji inwestycyjnej i remontowej;
  • poszukiwanie możliwości dofinansowania remontów i inwestycji oraz nadzór nad przygotowaniem wniosków o ich dofinansowanie;
  • nadzór nad realizacją zaopatrzenia Uniwersytetu w media niezbędne do jego funkcjonowania;
  • udział w opracowaniu projektu planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu;
  • kontrolowanie wykonania planu rzeczowo-finansowego w zakresie działalności pionu Kanclerza;
  • kontrolowanie prawidłowości działań wszystkich jednostek Uczelni w zakresie związanym z gospodarką mieniem oraz kierowanie do Rektora stosownych wniosków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości;
  • zatwierdzanie dokumentów finansowych do wypłaty;
  • zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w Uczelni;
  • nadzorowanie inwentaryzacji w Uczelni;
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Rektora;
  • kierowanie i nadzór nad działalnością jednostek w pionie Kanclerza.

Dyrektor Finansowy - Kwestor

mgr Dorota Radoń

sekretar@uek.krakow.pl

Dyrektor Finansowy – Kwestor jest Głównym Księgowym Uniwersytetu, którego obowiązki i uprawnienia – jako głównego księgowego – wynikają z odrębnych przepisów, w tym w szczególności z przepisów w zakresie rachunkowości i finansów publicznych, a także z pełnomocnictwa udzielonego mu przez Rektora.

Obowiązki Dyrektora Finansowego - Kwestora - Głównego Księgowego obejmują w szczególności:

  • realizację polityki finansowej Uniwersytetu;
  • przygotowywanie – w porozumieniu z Rektorem, prorektorami i Kanclerzem – projektu planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu;
  • nadzorowanie wykonania planu rzeczowo-finansowego;
  • opracowywanie i przedstawianiem Rektorowi analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej Uczelni i sprawozdań z realizacji planu rzeczowo-finansowego;
  • prowadzenie rachunkowości Uczelni;
  • wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  • sporządzanie projektów zasad (polityki) rachunkowości i organizowanie systemu rachunkowości Uczelni;
  • terminowe, rzetelne i bezbłędne prowadzenie – na podstawie dowodów księgowych – ksiąg rachunkowych w porządku chronologicznym i systematycznym;
  • okresowe ustalanie oraz sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, a także dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
  • nadzorowanie ewidencji księgowej zdarzeń na podstawie prawidłowo wystawionych dowodów księgowych;
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości;
  • kontrolę ksiąg rachunkowych, w tym w zakresie zgodności podzbiorów oraz zasad ochrony zbiorów;
  • otwarcie i zamknięcie ksiąg za okresy sprawozdawcze;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych oraz innych raportów, meldunków, wykazów dotyczących finansów na potrzeby Uniwersytetu;
  • poddawanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą o rachunkowości;
  • prowadzenie ewidencji podatkowej i dokonywanie rozliczeń z urzędem skarbowym,
  • dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem rzeczowo-finansowym;
  • dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  • zapewnienie prawidłowości merytorycznej zawartości i aktualności informacji na stronie internetowej Uczelni w zakresie objętym działalnością pionu;
  • opracowywanie i przygotowanie procesu obiegu dokumentów finansowo-księgowych oraz jego kontrola w sposób zapewniający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Uniwersytetu oraz nadzór nad terminowym i prawidłowym rozliczaniem osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
  • nadzorowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów oraz funduszu wspierania osób z niepełnosprawnością;
  • prowadzenie analizy wykorzystania środków finansowych Uczelni;
  • nadzorowanie prawidłowości gospodarki mieniem i finansami Uczelni, dokonywanie kontroli jednostek i pracowników Uczelni w tym względzie oraz kierowanie do Rektora stosownych wniosków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości;
  • udzielanie władzom i jednostkom organizacyjnym Uczelni wyjaśnień i interpretacji przepisów w zakresie rozliczeń finansowych, podatków, obiegu dokumentów finansowo-księgowych itp.;
  • organizowanie i nadzorowanie prawidłowości i terminowości rozliczeń finansowych, ściągania należności, spłaty zobowiązań, rozliczeń podatkowych Uczelni;
  • zatwierdzanie dokumentów finansowych do wypłaty;
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Rektora.

Dyrektor Kancelarii Rektora

dr Jarosław Bober

kancelaria@uek.krakow.pl

Dyrektor Kancelarii Rektora kieruje Kancelarią Rektora i jest odpowiedzialny za ład organizacyjny Uniwersytetu. Do zakresu zadań Dyrektora Kancelarii Rektora należy w szczególności:

  • organizacja i zapewnienie obsługi organów Uniwersytetu z wyjątkiem rad dyscyplin naukowych;
  • nadzór nad przygotowaniem oraz zapewnieniem właściwej obsługi posiedzeń Senatu i Rady Uczelni oraz spotkań Kolegium Rektorskiego;
  • koordynacja działań związanych z tworzeniem i właściwym komunikowaniem oraz obwieszczaniem prawa wewnętrznego Uniwersytetu we współpracy z jednostkami merytorycznymi oraz realizującymi obsługę prawną Uniwersytetu;
  • nadzór nad zapewnieniem właściwej organizacji administracji i obsługi Uniwersytetu;
  • organizacja i nadzór nad całokształtem spraw związanych z informacją publiczną w Uniwersytecie i jej udostępnianiem, w tym prowadzenie i obsługa strony Biuletynu Informacji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie;
  • zapewnienie realizacji kontroli zarządczej w Uniwersytecie;
  • koordynacja prac nad sprawozdaniami dla Rektora i sprawozdaniami Rektora;
  • zapewnienie prowadzenia rejestrów wymaganych przepisami prawa oraz nadzorowanie ich prowadzenia przez inne jednostki Uniwersytetu;
  • współpraca z organizacjami studenckimi i doktoranckimi w zakresie wynikającym z kompetencji Kancelarii Rektora w szczególności w zakresie formalnym funkcjonowania tych organizacji;
  • nadzorowanie terminowości realizacji zadań zleconych jednostkom bezpośrednio przez Rektora;
  • współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie informatyzacji administracji Uniwersytetu i realizowanych procesów;
  • współpraca ze związkami zawodowymi w zakresie określonym przez Rektora, w tym w szczególności w zakresie wymaganych przepisami prawa konsultacji, opiniowania czy uzgodnień;
  • nadzorowanie i odpowiedzialność za gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Kancelarii Rektora;
  • organizowanie i nadzorowanie działalności podległej jednostki;
  • realizacja innych zadań zleconych przez Rektora.

Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji

dr hab. Krzysztof Machaczka, prof. UEK

marka@uek.krakow.pl

Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji jest odpowiedzialny za kreowanie i ochronę wartości niematerialnych Uniwersytetu oraz formułowanie i realizację strategii rozwoju marki UEK i promocję Uczelni. Dyrektor Centrum Marki i Komunikacji w ramach realizowanych zadań odpowiada w szczególności za:

  • inicjuje i koordynuje działania w zakresie budowy marki i jej strategii, promocji Uniwersytetu oraz kształtowania jego wizerunku, w szczególności jako jednostki badawczej, prowadzącej dydaktykę na najwyższym poziomie oraz Uczelni społecznie odpowiedzialnej;
  • pełni nadzór nad spójnością identyfikacji marki;
  • koordynuje działania w przestrzeni wymiany informacji i komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej;
  • podejmuje decyzje w zakresie obejmowania wydarzeń i instytucji patronatem Rektora;
  • współpracuje ze studentami, w szczególności organizacjami studenckimi oraz doktoranckimi w zakresie działania Centrum;
  • nadzoruje i ponosi odpowiedzialność za gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Centrum;
  • organizuje i nadzoruje działalność podległej jednostki we współpracy z Zastępcą Dyrektora.