V Sympozjum Dydaktyczne UEK: Sztuczna inteligencja w edukacji – wyzwania i możliwości
13 czerwca 2025 roku Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, podczas piątej edycji Sympozjum Dydaktycznego, gościł ponad 200 uczestników z całej Polski. Tegoroczne wydarzenie, zatytułowane „Sztuczna inteligencja w edukacji – wyzwania i możliwości”, było nie tylko kulminacją całorocznych działań w ramach cyklu „Quo Vadis AI?”, ale także ważnym punktem obchodów Jubileuszu 100-lecia Uniwersytetu.
Obecnie jednym z kluczowych tematów środowiskowej debaty w Polsce (i nie tylko) jest pytanie: jak zintegrować narzędzia AI z praktyką edukacyjną w sposób odpowiedzialny, etyczny i inkluzyjny? Wraz z gwałtownym rozwojem narzędzi generatywnych coraz wyraźniej artykułowane są obawy dotyczące przyszłości dydaktyki – zwłaszcza w kontekście rozwoju myślenia krytycznego, umiejętności analitycznych oraz zdolności do samodzielnego budowania wiedzy przez młode pokolenie. Coraz częściej zadajemy pytanie, czy wszechobecność rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji nie prowadzi do uproszczenia procesów poznawczych i zastąpienia refleksji gotową odpowiedzią. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera odpowiedzialne i przemyślane włączanie AI do edukacji – tak, by wspierała ona, a nie wypierała głębokie procesy uczenia się.
W odpowiedzi na te wyzwania Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie włączył się w prowadzoną debatę nad rolą sztucznej inteligencji w edukacji, traktując V Sympozjum Dydaktyczne, zorganizowane 13 czerwca 2025 r., jako jeden z głosów środowiskowych w refleksji nad przyszłością dydaktyki.
Sympozjum zrodziło się z potrzeby budowania wspólnej przestrzeni wymiany doświadczeń między środowiskami edukacyjnymi – uczelniami, szkołami i instytucjami wspierającymi rozwój edukacji w Polsce. Tegoroczna edycja była kulminacją cyklu wydarzeń „Quo Vadis AI?”, w ramach którego zrealizowano ponad 20 spotkań: webinarów, wykładów, warsztatów i szkoleń. Celem cyklu było stworzenie platformy do wielostronnej debaty o obecności sztucznej inteligencji w życiu uczelni – nie tylko z perspektywy naukowca i dydaktyka, ale też studenta i pracownika administracyjnego. V Sympozjum Dydaktyczne stanowiło symboliczne podsumowanie tych działań – swoiste résumé refleksji, doświadczeń i inspiracji, które towarzyszyły nam przez cały rok akademicki.
V Sympozjum zgromadziło ponad 200 uczestników – przedstawicieli władz i kadry naukowej UEK oraz innych uczelni wyższych, dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich, edukatorów.
Program V Sympozjum Dydaktycznego obejmował część plenarną oraz trzy równoległe ścieżki tematyczne. Wydarzenie otworzyła prelekcja prof. PG dr hab. Joanny Mytnik z Politechniki Gdańskiej – biolożki, naukowczyni i liderki Centrum Nowoczesnej Edukacji PG. W swoim wykładzie inauguracyjnym prof. Joanna Mytnik podjęła aktualny i zarazem fundamentalny temat roli krytycznego myślenia w dobie automatyzacji, wskazując na wyzwania związane z rosnącą obecnością narzędzi AI w edukacji. Jej wystąpienie koncentrowało się na pytaniu, jak utrzymać wysoki poziom refleksji poznawczej wśród uczących się oraz jak przeciwdziałać narastającym nierównościom w dostępie do nowoczesnych technologii.
Po części plenarnej uczestnicy mogli wysłuchać inspirujących wystąpień i uczestniczyć w warsztatach w ramach następujących sesji równoległych:
-
Dr Joanna Rzońca (IV LO w Krakowie)
„Wygodny fotel czy trampolina? Sztuczna inteligencja w edukacji” -
Dr Przemysław Tomczyk (Akademia Leona Koźmińskiego)
„ChatGPT na smyczy studenta – czy edukacja gotowa jest na taki przewrót?” -
Piotr Maczuga (Fundacja Digital Creators)
„Fr-AI-kenstein! Edukacyjny potwór czy nowa era dydaktyki?” -
Arkadiusz Nalepka (Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli)
„W krAInie wyzwań i nieporozumień edukacyjnych: algorytmy inspiracji” -
Dr Magdalena Chałupczak (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
„Co się stanie, gdy damy studentom dużo swobody i AI do pomocy?” -
Dr Aleksandra Witoszek-Kubicka (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
„VR na scenie – trening komunikacji wspomagany przez AI”
Każde z wystąpień wnosiło unikalną perspektywę do wspólnej refleksji nad miejscem i rolą sztucznej inteligencji w procesie kształcenia – zarówno w szkole, jak i na uczelni.
V Sympozjum Dydaktyczne zostało zorganizowane we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął JM Rektor, dr hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK.
V Sympozjum Dydaktyczne UEK okazało się wydarzeniem wyjątkowym – nie tylko pod względem frekwencji, ale przede wszystkim jakości merytorycznej i atmosfery dialogu. Atmosfera dialogu, wymiany doświadczeń oraz refleksji nad przyszłością edukacji towarzyszyła wydarzeniu od pierwszych do ostatnich minut. Uczestnicy chwalili organizację, różnorodność tematów, profesjonalizm prelegentów oraz możliwość wymiany doświadczeń między różnymi środowiskami edukacyjnymi. Zebrane opinie potwierdzają potrzebę kontynuacji tego typu inicjatyw – jako przestrzeni do wspólnego projektowania przyszłości edukacji w dobie gwałtownego rozwoju technologii.
Więcej zdjęć na stronie: https://dim.uek.krakow.pl/aktualnosci-na-stronie-glownej/v-sympozjum-dydaktyczne-uek/

Popularne artykuły
-
Aktualności
-
Życie akademickie
-
Wydarzenia
-
Życie akademickie
-
Aktualności
-
Aktualności
-
Aktualności
-
Życie akademickie
-
Wydarzenia
-
Aktualności