Jaki jest poziom świadomości ekologicznej oraz etycznej młodych konsumentów marek modowych?

Doniesienia naukowe
2021-01-28

Jaki jest poziom świadomości ekologicznej oraz etycznej młodych konsumentów marek modowych?

Wraz z rozwojem sektora odzieżowego w Polsce i na świecie na znaczeniu coraz bardziej zyskuje moda etyczna i ekologiczna. Niewątpliwie świadomość ekologiczna i etyczna konsumentów jest aspektem niezwykle ważnym w procesie kształtowania się współczesnego rynku mody, dlatego też istotne jest zbadanie nawyków zakupowych konsumentów i ich świadomości względem aspektów ekologicznych i etycznych w procesie produkcji odzieży.

Jaki jest poziom świadomości ekologicznej i etycznej młodych konsumentów marek modowych w Polsce? Dwie studentki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w ramach działalności Koła Wielokierunkowej Ścieżki Edukacyjnej podjęły się zadania odpowiedzi na to pytanie.

Na próbie 130 osób w wieku 18-30 lat, które reprezentują grono młodych polskich konsumentów marek modowych Kamila i Kinga Pierzchała poszukiwały odpowiedzi na ważne pytania:

  1. Czy młodzi konsumenci marek modowych podczas dokonywania zakupu biorą pod uwagę aspekty etyczne i ekologiczne produkcji ubrań?
  2. Czy proces oraz kraj produkcji odzieży wpływa na decyzje zakupowe młodych konsumentów marek modowych?
  3. Czy młodzi konsumenci marek modowych zwracają uwagę na skład materiału produktów dokonując procesów zakupowych?

Wyniki badań nie są optymistyczne. Niestety młodzi konsumenci marek modowych w Polsce tylko w nieznacznym stopniu opierają swoje wybory biorąc pod uwagę aspekty etyczne i ekologiczne.

Niemniej jednak są świadomi, iż produkcja odzieży wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Chociaż w pytaniu o wybranie przemysłu, który jest największym źródłem zanieczyszczeń na świecie spośród podanych w ankiecie tj. przemysł chemiczny, przemysł odzieżowy, przemysł hutniczy oraz przemysł energetyczny, tylko niewielka część ankietowanych (28,5%) odpowiedziała poprawnie i wskazała przemysł odzieżowy.

Zaskakujące jest, że tylko niewiele ponad 20% ankietowanych biorących udział w badaniu deklaruje znajomość pojęcia sweatshopy. Jest to zaskakujące, ponieważ w zdecydowanej większości definiują się jako klienci sklepów z branży fast fashion.

Blisko 90% młodych konsumentów deklaruje, iż kraj produkcji odzieży nie wpływa na ich decyzje zakupowe. Interesujący jest natomiast fakt, że wyrażają oni chęć posiadania wiedzy na temat współpracy marek modowych ze szwalniami w krajach rozwijających się. Jest to lekki promyk nadziei pokazujący, że ten temat nie jest im całkowicie obojętny. Warto byłoby w przyszłości przeanalizować tę zależność dogłębniej, aby poznać na czym konkretnie się ona opiera i z czego wynika.

Z analizy przeprowadzonego badania wynika również, że z punktu widzenia konsumentów proces produkcji odzieży nie jest czynnikiem w znacznym stopniu wpływającym na ich procesy zakupowe. Obrazuje to niewątpliwie, iż konsumenci pomimo pewnej świadomości ekologicznej i wiedzy w tym temacie bardzo często wykazują się swego rodzaju konformizmem lub ignorancją w przeprowadzanych przez nich procesach zakupowych. Co więcej, pytaniu odnoszącym się do zakupu odzieży wytworzonej z syntetycznych materiałów respondenci w przeważającej części odpowiedzieli, iż zdarza im takową nabywać (37,7% ogółu badanych). Niestety jest to zjawisko wpływające w negatywny sposób na środowisko naturalne. Jak wiadomo, materiały syntetyczne, podobnie jak sztuczne, produkowane są w laboratoriach. Powstają one jednak z składników niewystępujących w przyrodzie. Poliester, nylon i inne włókna syntetyczne stanowią około 60% materiałów z których szyte są ubrania. Stąd, też chcąc żyć w bardziej ekologiczny sposób powinniśmy czytać składy ubrań i nie przyczyniać się do zwiększania popytu na plastikowe ubrania.

Analiza nawyków zakupowych wskazuje, że zdecydowana większość ankietowanych dokonuje zakupów w „sieciówkach”. Tylko niewielki odsetek młodych konsumentów decyduje się na zakup w sklepach vintage lub „zrównoważonych”. Branża fast fashion jest więc zdecydowanie bardziej popularnym kanałem dokonywania zakupu niż branża odzieży używanej. Warto również dodać, iż zdecydowana większość konsumentów marek modowych przy dokonywaniu zakupów raczej nie sprawdza czy dane ubrania posiadają certyfikaty gwarantujące poszanowanie postulatów mody etycznej (90% badanych) i ekologicznej (57% respondentów). Można więc wywnioskować, że ankietowani nie zdają sobie sprawy, że ich wybory konsumenckie mają wpływ na przestrzeganie przez marki standardów bezpieczeństwa w fabrykach, z którymi współpracują oraz wypłacania godziwego wynagrodzenia ich pracownikom.

Poliester, nylon i inne włókna syntetyczne stanowią około 60% materiałów z których szyte są ubrania.

Przeprowadzone badania sugerują, że choć świadomość konsumentów marek modowych wciąż jest ograniczona, to popularyzacja problemów z jakimi mierzy się rynek modowy zachęca do poszerzenia wiedzy w tym temacie. Ankietowani swoich wyborów zakupowych dokonują wbrew postulatom mody etycznej oraz ekologicznej, a ich wiedza i świadomość jako konsumenta marek modowych jest bardzo ograniczona. Odpowiedzialny konsument modowy to taki, który myśli nie tylko o sobie, ale też o innych. To osoba mająca wiedzę i świadomość, skąd pochodzą materiały z których uszyte są ubrania, kto te ubrania uszył oraz jak długą drogę przebyły zanim trafiły na przysłowiową półkę sklepową. W byciu takim konsumentem pomaga znajomość certyfikatów oraz  czytanie informacji na metkach.

Wyniki badań sugerują, że większość młodych konsumentów nie stara się przezwyciężyć obecnych trendów konsumpcyjnych na „szybką modę”. Jednak wciąż jest nadzieja, że coraz więcej młodych konsumentów będzie skłonnych wybierać innowacyjne formy konsumpcji takie jak: sharing economy, reuse, upcykling, recykling, ponieważ tacy konsumenci coraz częściej dokształcają się w zakresie postulatów mody zrównoważonej oraz temat ten zyskał na popularności w ciągu ostatnich kilku lat. Skutkuje to również wprowadzeniem przez marki z branży fashion polityki CSR oraz adaptacją jej postulatów. Dzięki takim działaniom możemy liczyć na to, że rynek modowy w Polsce i na świecie stanie się centrum mody etycznej oraz ekologicznej.

 

Zachęcamy do przeczytania pełnego raportu z badań TUTAJ

Autorki: Kinga Pierzchała i Kamila Pierchała, studentki WISE

Odpowiedzialny konsument modowy to taki, który myśli nie tylko o sobie, ale też o innych.

O autorze

Redakcja Uniwersytetu Ekonomicznego

Redakcja Uniwersytetu Ekonomicznego