Godło Polski

Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?

Aktualności
2025-04-24

Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?

Za nami inauguracyjne spotkanie z cyklu „Dydaktyczne inspiracje”, zatytułowane „Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?”, które odbyło się 9 kwietnia 2025 r. i stanowiło przestrzeń refleksji nad wyzwaniami dydaktycznymi wynikającymi z przebodźcowania studentów.

Spotkanie otworzyła dr hab. Małgorzata Tyrańska, prof. UEK - Prorektor ds. Kształcenia i Studentów UEK, a głównymi prelegentami byli: dr Agnieszka Żur (Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji UEK) i dr Krzysztof Lipecki (Katedra Turystyki UEK), którzy podzielili się wiedzą o neurobiologicznych mechanizmach wpływających na proces uczenia się, pokazując, jak zmęczenie i nadmiar bodźców obniżają zdolność koncentracji, pamięci i zaangażowania.
Podkreślono, że rola nauczyciela akademickiego wykracza dziś poza przekazywanie wiedzy – obejmuje również projektowanie warunków sprzyjających równowadze poznawczej, refleksji i świadomemu odpoczynkowi. Główną uwagę poświęcono zjawisku przebodźcowania wśród młodych ludzi. Wskazano, że głównymi przyczynami są wszechobecność technologii, intensywne korzystanie z mediów społecznościowych, wielozadaniowość i tempo życia. Te czynniki prowadzą do chronicznego zmęczenia poznawczego, ograniczając zdolność do skupienia uwagi, przetwarzania informacji i zapamiętywania.
Warsztatowa formuła spotkania sprzyjała żywej dyskusji, która stała się przestrzenią wymiany pomysłów, refleksji i doświadczeń. Powstała bogata lista praktycznych rozwiązań pomagających niwelować skutki uboczne przebodźcowania podczas zajęć, a jednocześnie sprzyjających większemu zaangażowaniu studentów. Spotkanie zakończyło się wspólnym wnioskiem, że proste praktyki dydaktyczne wspierające regenerację mózgu i rozwijające uważność, pomagają tworzyć bardziej uważne, elastyczne i angażujące środowisko uczenia się.
Pełna foto- i videorelacja oraz zapowiedzi kolejnych spotkań z cyklu Dydaktyczne Inspiracje na stronie.