Godło Polski

„UEK coraz bardziej dostępny” - projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich

Aktualności
2024-12-20

„UEK coraz bardziej dostępny” - projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich

Uniwersytet Ekonomiczny uczestniczy w projekcie "UEK coraz bardziej dostępny", współfinansowanym z Funduszy Europejskich.

Nadrzędnym celem projektu jest zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym Osób z niepełnosprawnościami możliwości skorzystania z pełnej oferty szkolnictwa wyższego. Zaplanowane działania prowadzą do osiągnięcia dostępności uczelni dla wszystkich interesariuszy uczelni – studentów, w tym III wieku, doktorantów, pracowników oraz podmiotów z otoczenia zewnętrznego, i mogą wpłynąć na wybór przez przyszłych studentów UEK jako Uczelni, która jest przyjazna i dostępna dla każdego.

Projekt obejmuje bezpośrednim wsparciem pracowników naukowych, dydaktycznych i administracyjnych wraz z kadrą zarządzającą. Przewiduje się, że w projekcie wezmą udział pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę lub na stałe współpracujący z Uczelnią. Kadra objęta wsparciem projektowym to osoby, które pracują ze studentami lub nadzorują prace uczelni i docelowo będą wspierali pośrednio lub bezpośrednio studentów z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami. Proporcja grupy docelowej odzwierciedla strukturę zatrudnienia na UEK.

Dzięki kompleksowym, przemyślanym i wzajemnie uzupełniającym się działaniom projektowym, uczelnia osiągnie znaczący postęp w zapewnieniu pełnej dostępności dla wszystkich członków swojej społeczności. Wdrożone rozwiązania, obejmujące zarówno podniesienie kwalifikacji kadry, jak i modernizację infrastruktury, stworzy środowisko nauczania i pracy, które w pełni odpowiada potrzebom osób ze szczególnymi potrzebami. Rezultatem tych działań jest zwiększenie inkluzywności uczelni oraz poprawa jakości życia akademickiego dla wszystkich studentów i pracowników. W ten sposób uczelnia stanie się bardziej dostępna, inkluzywna i przyjazna dla wszystkich.

Tytuł projektu: UEK coraz bardziej dostępny

Numer naboru: FERS.03.01-IP.08-001/24

Wartość projektu: 8 245 578,00 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 7 997 578,00zł

Okres realizacji projektu: 48 miesięcy.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Projekt nr: FERS.03.01-IP.08-0145/24-00
Czas realizacji: 02.01.2025 – 31.12.2029

Zadanie 1. Zwiększenie dostępności UEK w obszarze struktury organizacyjnej

Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, takich jak system e-BON, ma na celu znaczące usprawnienie procesów administracyjnych oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi studentów i pracowników. Digitalizacja oraz automatyzacja wybranych czynności nie tylko przyspieszą realizację zadań, ale również przyczynią się do zwiększenia przejrzystości i efektywności działania. Równolegle, prowadzone są prace nad standaryzacją procedur związanych z dostępnością, co pozwoli na stworzenie jasnych i spójnych zasad działania w tym zakresie. Dzięki temu, każdy członek społeczności akademickiej będzie miał równy dostęp do zasobów i usług uczelni. Ponadto, włączenie aspektu dostępności do procesu zakupowego gwarantuje, że wszelkie inwestycje będą służyły tworzeniu środowiska w pełni przyjaznego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Utworzenie Centrum Dostępności, oferującego kompleksowe wsparcie psychologiczne, jest kolejnym krokiem w kierunku budowania inkluzywnej uczelni. Dzięki tym działaniom, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie dąży do stworzenia środowiska, w którym każdy może rozwijać swój potencjał.

Zadanie 2. Zwiększenie dostępności architektonicznej UEK

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie konsekwentnie pracuje nad stworzeniem w pełni dostępnego środowiska dla wszystkich członków społeczności akademickiej. W ramach tych działań planowane są: modernizacja infrastruktury, w tym remont pomieszczeń socjalnych i dostosowanie budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak systemy sygnalizacji wizualnej; opracowanie szczegółowych procedur, w tym planów ewakuacji, uwzględniających potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności; oraz zakup specjalistycznego sprzętu, np. krzeseł ewakuacyjnych. Dzięki tym działaniom uczelnia dąży do zapewnienia równych szans dla wszystkich, niezależnie od indywidualnych potrzeb.

Zadanie 3. Zwiększenie dostępności informacyjno- komunikacyjnej UEK

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie pełnej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Obejmują one między innymi: instalację pętli indukcyjnych w salach wykładowych, co ułatwi osobom niedosłyszącym uczestniczenie w zajęciach; stworzenie szczegółowego raportu o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii na uczelni; opracowanie kompleksowego planu likwidacji barier komunikacyjnych; wprowadzenie procedury dotyczącej dostępności wydarzeń; stosowanie prostego języka w komunikacji; zapewnienie tłumaczeń na język migowy; ujednolicenie oznakowania; tworzenie dostępnych materiałów graficznych; oraz rozwój wirtualnego spaceru po uczelni. Dzięki tym inicjatywom uczelnia staje się bardziej przyjazna i otwarta dla wszystkich studentów i pracowników.

Zadanie 4. Zwiększenie dostępności cyfrowej UEK

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie podejmuje szereg działań mających na celu poprawę dostępności cyfrowej swoich usług i zasobów. Celem tych działań jest zapewnienie, że każdy pracownik i student, niezależnie od swoich potrzeb, będzie mógł w pełni korzystać z oferowanych przez uczelnię rozwiązań informatycznych. Konkretne działania obejmują: Modernizację systemów HR: Wdrożenie nowego systemu informatycznego do zarządzania zasobami ludzkimi usprawni procesy wewnętrzne i zwiększy dostępność informacji dla pracowników. Audyty stron internetowych: Regularne sprawdzanie stron internetowych uczelni pod kątem zgodności z wytycznymi dostępności zapewni, że są one przyjazne dla wszystkich użytkowników. Standaryzacja tworzenia treści: Opracowanie procedur i standardów dotyczących tworzenia materiałów dydaktycznych i innych treści cyfrowych zagwarantuje ich dostępność dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Aktualizacja norm: Dostosowanie wewnętrznych standardów dostępności do najnowszych wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zapewni, że uczelnia spełnia najwyższe standardy w tej dziedzinie. Szkolenia pracowników: Prowadzenie szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za tworzenie i zarządzanie treścią cyfrową zwiększy świadomość na temat dostępności i pozwoli na skuteczne wdrażanie nowych standardów.

Zadanie 5. Zwiększenie dostępności UEK dzięki wykorzystaniu technologii wspierających

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby zapewnić pełną dostępność dla wszystkich studentów, niezależnie od ich potrzeb. Dzięki inwestycjom w systemy VR, specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt, uczelnia tworzy bardziej inkluzywne środowisko nauki i pracy. Studenci z ograniczeniami ruchowymi będą mogli odbywać wirtualne wycieczki po uczelni, a osoby z dysleksją czy niedosłuchem otrzymają wsparcie w procesie nauki. Nowe wyposażenie biblioteki oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach z alternatywnego WF-u, np. dźwiękowego strzelectwa laserowego, dodatkowo zwiększą komfort i jakość życia studentów.

Zadanie 6. Opracowanie zarządzeń, procedur i regulaminów zwiększających dostępność UEK.

Uniwersytet podejmuje kompleksowe działania, aby stać się uczelnią przyjazną dla wszystkich. Opracowane dokumenty tworzą ramowy system, który ma na celu zapewnienie równych szans edukacyjnych i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu akademickim osobom z niepełnosprawnościami.

Zadanie 7. Rozwój usług wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację na studia na UEK.

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie konsekwentnie buduje środowisko akademickie sprzyjające rozwojowi wszystkich studentów, w tym osób z niepełnosprawnościami. W ramach tych działań podejmowane są kompleksowe działania obejmujące zarówno sferę edukacyjną, jak i infrastrukturalną. Rozwój zasobów edukacyjnych to jeden z kluczowych obszarów działań. Opracowywane są specjalistyczne materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przykładowo, stworzenie słownika ekonomicznego w wersji przystępnej dla osób z niepełnosprawnościami znacząco ułatwia przyswajanie skomplikowanej terminologii. Równie istotne jest zapewnienie dostępności do nowoczesnych technologii. Opracowanie instrukcji obsługi programów biurowych w formacie przystosowanym do potrzeb osób niewidomych pozwala im na pełne wykorzystanie potencjału narzędzi informatycznych. Usprawnienie procedur to kolejny ważny element działań na rzecz inkluzji. Aktualizacja katalogu wsparcia edukacyjnego i usprawnienie procedury wnioskowania o pomoc zapewniają studentom szybki i łatwy dostęp do niezbędnych zasobów. Dzięki temu każdy student może skoncentrować się na nauce, nie martwiąc się o formalności. Inwestycje w infrastrukturę mają na celu stworzenie fizycznego środowiska sprzyjającego nauce i pracy. Przykładowo, zakup kabin wyciszających umożliwia studentom ze spektrum autyzmu lub innymi zaburzeniami sensorycznymi stworzenie optymalnych warunków do nauki. Wsparcie psychologiczne odgrywa kluczową rolę w procesie adaptacji studentów z niepełnosprawnościami do środowiska akademickiego. Zatrudnienie psychologa w Centrum Dostępności pozwala na zapewnienie profesjonalnej pomocy w sytuacjach kryzysowych oraz wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności społecznych. Dzięki tym działaniom Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie staje się coraz bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Stworzenie inkluzywnego środowiska edukacyjnego nie tylko spełnia wymogi prawne, ale przede wszystkim przyczynia się do rozwoju potencjału wszystkich studentów, niezależnie od ich szczególnych potrzeb.

Zadanie 8. Szkolenia dla kadry i studentów UEK podnoszące świadomość niepełnosprawności.

W celu promowania inkluzywności na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie podejmowane są działania mające na celu podniesienie świadomości pracowników i studentów w zakresie niepełnosprawności. Opracowuje się szczegółową procedurę obligującą wszystkich kierowników jednostek organizacyjnych do udziału w specjalistycznych szkoleniach. Dzięki temu zapewniona zostanie wiedza niezbędna do efektywnego wsparcia osób z niepełnosprawnościami na wszystkich szczeblach uczelni. Planuje się organizację cyklu szkoleń o różnym profilu, obejmujących zarówno zagadnienia ogólne, jak i specjalistyczne. Ponadto, przewiduje się aktywne zaangażowanie studentów w proces podnoszenia świadomości.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027

Jednocześnie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

 

O autorze

Redakcja Uniwersytetu Ekonomicznego

Redakcja Uniwersytetu Ekonomicznego

Popularne artykuły